8 مه 2023- اولین مطالعه ی بین المللی در نوع خود به رهبری دانشگاه وسترن سیدنی، نشان داد که درمان دیابت بارداری از اوایل بارداری، محافظت بیشتری را برای نوزادان و مادران در برابر عوارض بارداری ایجاد می کند.

در این تحقیق جدید که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، تاثیر درمان دیابت بارداری قبل از هفته ی بیستم بارداری، در میان افرادی که در معرض خطر بالایی هستند، بر بهبود سلامت مادر و نوزاد و کاهش عوارض، بررسی گردید.

محققان از طریق یک کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل دار که در 17 بیمارستان در استرالیا، اتریش، سوئد و هند انجام شد، بیش از 43000 زن را غربالگری کردند تا از زنانی که دارای فاکتور خطر دیابت قبل از هفته ی بیستم بارداری بودند، ثبت نام کنند، این گروه متشکل از 820 زن، بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به دیابت بارداری مبتلا بودند.پروفسور دیوید سیمونز، نویسنده ی اصلی این مقاله از دانشکده پزشکی و موسسه تحقیقات سلامت ترجمه ی دانشگاه وسترن سیدنی، گفت: این مطالعه شواهد جدیدی را برای افرادی که در معرض خطر بالاتری برای آزمایش زودهنگام و درمان دیابت بارداری هستند- فراتر از رویکرد توصیه ‌شده فعلی برای مداخله در هفته‌های 24 تا 28 - ارائه نمود.

پروفسور سیمونز گفت: آزمایش دیابت بارداری به طور معمول در اواخر بارداری ارائه می شود و افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند نیز در مراحل اولیه آزمایش می شوند تا در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده، شناسایی گردند. اگر در آزمایشات اولیه مقدار قند خون افزایش یافته باشد، اما کمتر از تشخیص دیابت نوع 2 باشد، ما احساس می کنیم که باید این گروه از زنان باردار را تحت درمان قرار دهیم. اما اطلاعاتی برای نشان دادن تأثیرات چنین درمانی بر مادر یا نوزاد وجود ندارد؛ ما با تحقیق اخیر این شکاف بزرگ دانش را که احتمالاً سالانه میلیون‌ها بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پر نمودیم.

این مطالعه پیامدهای بارداری را با شروع درمان دیابت بارداری قبل از هفته ی بیستم، در مقایسه با عدم درمان زودهنگام و شروع درمان در هفته های 24 تا 28 بارداری، بسته به نتایج تکرار آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) در این هفته ها، ارزیابی کرد. یافته های غیر منتظره در مورد دیسترس تنفسی در نوزادان، تاییدی بر شروع درمان قبل از هفته ی بیستم بارداری برای جلوگیری از این عارضه است.

پروفسور سیمونز توضیح داد که با درمان زودهنگام قبل از هفته ی بیستم بارداری، از بروز عوارض شدید هنگام تولد از جمله آسیب های هنگام تولد مانند شکستگی استخوان یا آسیب به اعصاب، یا گیر افتادن در حین تولد به نام دیستوشی شانه در بیش از یک نوزاد از هر بیست نوزاد، اجتناب گردید، به طوری که نیاز به بستری نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان،40 درصد کاهش یافت. علاوه بر این، آسیب شدید به کانال زایمان مادر و اطراف آن، که به عنوان آسیب پرینه شناخته می شود، بیش از سه چهارم کاهش یافت.

تیم تحقیقاتی آزمایشات تاییدی بیشتر و مطالعات طولانی مدت پیگیری فرزندان را توصیه کردند. پروفسور سیمونز، گفت: در این میان، بسیار مهم است که ما اکنون از این یافته‌های جدید برای بازنگری در دستورالعمل‌های موجود برای دیابت بارداری، توافق بر روی بهترین نقاط cut-offs برای تشخیص دیابت بارداری استفاده کنیم و در اسرع وقت از مادران و نوزادان محافظت کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-early-treatment-gestational-diabetes-higher.html